Masarykova obchodní akademie, Jičín

státní střední odborná škola zajišťující výuku čtyřletých oborů obchodní akademie,
obchodní akademie se zaměřením na cestovní ruch, na cizí jazyky, informační technologie



             

Podnikání v praxi pro žáky středních a odborných škol

Ve dnech 20. a 27. proběhly první dva bloky kurzu „Podnikání v praxi pro žáky středních a odborných škol“ pořádaný společností TECHNOLOGICKÉ CENTRUM Hradec Králové, o.p.s. Jedná se o business centrum a podnikatelský inkubátor zajišťující odborné poradenství, podporu při startupech či semináře i školení pro podnikatele současné i budoucí. Společnost nabízí kurzy i v oblasti marketingu, budování image, finančních plánů, cashflow i managementu. Tyto kurzy společnost realizuje již pátým rokem také na UHK.

První dva bloky vedl Mgr. Jiří Štěpán, který v současné době pracuje v TC HK jako manažer pro začínající podnikatele a zároveň působí jako manažer Microsoft Inovačního Centra HK, poskytuje mj. konzultace nově založeným společnostem. Jeho úkolem a cílem bylo studentům ukázat, z jakých úhlů pohledu se lze dívat na podnikatelský nápad.

První vzdělávací blok (uskutečněný dne 20. února) měl téma: Úvod do podnikání, motivace, business idea

V tomto bloku se studenti dozvěděli, co vše obnáší podnikání, jaký se podnikání odlišuje od zaměstnaneckého poměru, jaká je realizovatelnost nápadů, originalita produktu a jeho inovativnost a odlišnost od konkurence, průzkum trhu, na kterém chceme působit. Zároveň byly vysvětleny osobnostní a kvalifikační předpoklady pro podnikání.

V další části bylo vysvětleno, proč je důležité si sestavit podnikatelský záměr, jak se tvoří, jaká je jeho základní struktura a byl vyzkoušen brainstorming prvních nápadů a zpětná vazba na ně, což konkrétně znamenalo, že se studenti rozdělili do více menších skupinek – týmů, v počtu tří až maximálně pěti studentů a v těchto menších skupinách zkoušeli vymýšlet produkty, činnosti či služby, jež by lidem mohly vyřešit jejich problémy.

Nápady studenti hledali v běžném každodenním životě, kdy sami zaregistrovali, že buď nějaká služba či produkt zcela na trhu chybí, anebo není dotažen do konce, či by šel ještě nějak inovovat, vylepšit, rozšířit, dát mu nějakou přidanou hodnotu. Myšlenku inovace, vylepšení si vyzkoušeli na produktu, jež všichni běžné používáme a známe – cestovní kufr, zkusili v každém týmu vymyslet nějaké vylepšení, dvě až tři, a to v poměrně krátkém časovém úseku metodou brainstorming („bouře v hlavě“) – následně bylo toto odprezentováno a dostali zpětnou vazbu od přednášejícího i od jiných týmů.

Druhý vzdělávací blok (uskutečněný dne 27. února) měl výstup: Sestavený základní business plán

Tento blok navazoval na první s tím, že jednotlivé týmy si začaly postupně v hrubých obrysech připravovat vlastní podnikatelský záměr metodou „Lean Canvas“. Studenti si museli zodpovědět tyto otázky – zda mají produkt připraven pro vstup na trh, kdo je naším zákazníkem a jeho bližší specifikace..

Řešila se také konkurence (zde byla doporučena velmi zajímavá věc – podívat se na webové stránky např. www.firmy.cz www.edb.cz a zde si udělat jasno, kdo vše a za jaké ceny nabízí v daném regionu to, co chci nabízet i já... je dobré toto vědět, mám výhodu, mám zmapovaný trh a vím, jaký rozsah služeb a kolik subjektů nabízí můj produkt. Např. prodávají-li všichni v zásadě za náklady plus minimální marže, pak konkurence v daném regionu je veliká, má pak smysl vstupovat na takovýto trh? Byly probrány také silné a slabé stránky nápadu, hrozby a příležitosti (SWOT analýza)...

Také se řešila finanční otázka podnikatelského záměru, což bývá největší nedostatek podnikatelských nápadů a záměrů – umět si vypočítat a stanovit všechny svoje vstupní a provozní náklady a tyto následně zakalkulovat do ceny svého produktu, tuto cenu pak porovnat s naší konkurencí.

Studenti si mají během tohoto týdne vyplnit „Lean Canvas“ a toto poslat p. Čapské, která povede další blok dne 13. března a naváže na dosavadní výstupy.

Další blok bude na téma: Marketing, marketingová komunikace

Den otevřených dveří

čtvrtek 12. 12. 2019 od 16:00
poslední prohlídka školy začíná v 17:00

úterý 28. 1. 2020 od 16:00
poslední prohlídka školy začíná v 17:00

Přijímací zkoušky nanečisto

28. 1. 2020 od 13:30 za poplatek Kč 50,-
účast na přijímacích zkouškách nanečisto bez registrace
přijďte včas - 13:00 - 13:20, ve 13:30 se již píše!!!

Datum Třída Akce

Kalendář akcí

Datum Akce
27. 11. Student Business Forum - téma: Hotelnictví a cestovní ruch
20. 11. konference "Choceň - škola a podnikání"
19. 11. (3. ročník - vybraní studenti) exkurze v ČT
19. 11. vybraní studenti okresní kolo piškvorek
15. 11. beseda 4. vyuč. h. o Listopadu 1989
14. 11. (3.C - 3.h) komentovaná prohlídka "Listopad 89 v Jičíně" - muzeum
11. 11. (1.h) Měsíc filmu na školách
8. 11. (2.B) divadlo MB - Šumař na střeše
8. 11. (3.C) exkurze ČNB
6. 11. (vybraní studenti) Živá knihovna - projekt Amnesty International zaměřený na lidská práva
6. 11. (1.B, 2.A) divadelní představení - Vinohrady
5. 11. (3.C + vybraní studenti) Národní divadlo - Pýcha a předsudek
4.11.-9.12. workshop Podnikání v praxi
1. 11. (1.C) závislostní chování, návykové látky a možnosti pomoci v případě problémů
31. 10. (3.B) Klicperovo divadlo HK - Strýček Váňa
25. 10. (3.A) exkurze do ČNB
23. 10. (2. ročníky) zeměpisný pořad - Srí Lanka
22. 10. (2.A, 2.B) právní vědomí a odpovědnost, krminální chování
22. 10. (1.A, 1.B) závislostní chování, návykové látky a možnosti pomoci v případě problémů
21. 10. (studenti APE) beseda s podnikateli
18.-19.10. prezentace středních škol
17. 10. (1. ročníky) zeměpisný pořad - Irán - 1. a 2. vyuč. hodina
17. 10. workshop ředitelů studentských společností Praha
9. 10. FuckUp Night Kino central HK
1. 10. (4B) seminář "Nevypusť duši"
30. 9. (4AC) seminář "Nevypusť duši"
18. 9. (1. a 2. ročníky) představení projektu DoFe
18.9.-20.9. (vybraní studenti) charitativní sbírka Srdíčka
10.9.-13.9. (vybraní studenti) charitativní sbírka Světluška
další aktivity